Blogg

- med personlig service och rörelseglädje

Blogg

Vi är ju författare i ämnet nu, detta är omslaget på boken.

2020-06-30
Postural Terapi och Connect & Correct


Vi hade Postural terapi och Postural Träning på TRÄNA initialt. Inte en enda människa fattade vad det var. Så då sade vi; vi döper om det och får på det viset också mer konstnärlig frihet och kan göra vad vi vill med vårt koncept. Arbetsnamnet blev Connect & Correct. Arbetsnamnet var så bra kom vi fram till, så vi behöll det. Det är fortfarande inte en enda människa som fattar vad det är, men det är mycket, mycket roligare att förklara nu när det är vårt eget. Framtidens sjukgymnastik var ett annat förslag vi hade, men det märkte vi fort att det var ett osmart namn, i alla fall om vi ville på något sätt jobba och hålla oss väl med sjukvården.



Connect & Correct(CC) heter alltså vår träningsform och det vi gör är att väcka kroppens posturala (hållning) muskelkedja. Vi har CC som personlig träning och som gruppträning. Den personliga träningen fungerar ungefär så här: du har ont, du hör av dig till oss, vi ber dig ta bilder på hur du ser ut (utseendet är väldigt viktigt för att vi ska anta dig som kund. Nej såklart det inte är, vi ber om bilder för att lättare kunna se vad din problematik är och för att vara förberedda inför ditt besök. Då kan vi ge dig bästa förutsättningarna för att du ska lyckas) du kommer till oss, vi går igenom ditt tilltänkta program. Förhoppningsvis är vi båda supernöjda vid det här laget och bestämmer att vi hörs igen om sisådär en vecka.

CC träning på kontoret

En gruppträning fungerar såhär typ: Charlotte och Elisabeth bestämmer tema på dagens klass, går igenom programmet och checkar så att det tar 45 min -för er som är med på Charlottes pass är det ändå inte alls säkert att det blir så- och så att programmet sitter. Sedan kommer du på vår klass och även här hoppas vi att båda parter är nöjda och glada när 45 min (-ish) har gått.  

Vi har alla en kropp och de allra flesta av oss är hyfsat duktiga på att ta hand om denna och sköta om den så att vi mår bra och håller oss friska. Väldigt många av oss har också genom åren kommit fram till att vissa saker är lättare att göra på det sättet som vi alltid gjort det på. Tex att diska med höger hand, alltid börja ta steg med vänster ben, aldrig ens få för sig att prova att luta andra sidan ner när du ska dricka vatten under kranen etc. Så-dant-här-inga påverkar oss! Sakta men säkert skapar vi en obalans i vår kropp. Inte bra. Obalansen kan i värsta fall bli smärtproblematik och tyvärr så är ett vanligt fenomen i samband med smärta, att vi slutar träna eller överhuvudtaget röra oss. Vi skyller vår onda axel på golfen, vi skyller ont i knät på joggning och vi skyller så otroligt mycket på ålder. ”jag är ju inte 20 längre”. Vi är inte heller 20 längre men kan båda intyga att våra kroppar är i bättre skick nu, än då (vi hör hur ni utropar: VA? Är de äldre än 20??? Hur kan det vara möjligt?).

Charlotte gör en CC övning för fotlederna

Charlotte utvärderas

Elisabeth gör en övning för höft och säte

Kroppen är en enhet och vi har 8 st ”nyckelpunkter” axlarna, höfterna, knäna och anklarna. I den bästa av världar så är dessa nyckelpunkter staplade på varandra och du har en lodlinje, oavsett om du ser det framifrån, bakifrån eller från sidorna. För skojskull, ställ dig upp och checka in din egen lodlinje. Vi gissar att den inte är helt rak.  Det var inte vår heller från början. Misströsta icke, hjälp finns att få.

Säg nu att du får ont i knäna när du springer, den omedelbara slutsatsen: Löpning = inte bra (du är säkert för gammal också). Här säger vi: det är INTE löpningen som är fel för din kropp, det är din kropp som är fel för löpning -just nu-! Backa bandet och se över din hållning. Självklart ska du springa igen, din kropp vill springa, det är superbra. Du ska bara se till att du är i rätt balans och tillräckligt stark för att fixa löpningen igen.
Hoppas att du har fått en liten inblick i hur Connect & Correct fungerar och att du blir sugen på att testa tex en gruppträning.
Just det, på tal om gruppträning, det är ett ämne som vi kommer skriva om i nästa blogg.


Håll ut till dess, önskar Charlotte & Elisabeth

Charlotte stretchar vadmuskler

2020-06-16
Det blir en bok

Det blir en bok

Som vi nämnde i det förra blogg inlägget så är mycket av jobbet med att vara egen, att ha projekt. När vi börjar med ett projekt är det oftast jätte stort och jätte mycket och vi plockar allt från här och där. När vi har fått ihop 1000 idéer börjar vi rannsaka lite. Vad är rimligt? ”Less is more” är ett av våra favorit citat och en regel vi lever efter. Så från 1000 idéer så skalar vi bort 750 av dessa (oftast är det här som vi börjar drömma om ett nytt projekt eftersom det är så himla roligt att just ha de där utopiska tankarna och planerna och för att nytt alltid är kul). Med 250 idéer kvar börjar projekten bli verklighet och när vi har sållat lite till så blir det i regel av.


Elisabeth i böckernas ljuva värld

Charlotte och Trandin (som förövrigt är med i boken efter mycket tjatande).

Det var i januari som vi kom på att det behövdes en bok!
En bok om Connect & Correct närmare bestämt.
Vi utbildade oss för 3 år sedan till posturala terapeuter (och håller på att vidareutbilda oss inom ämnet hela tiden), vi döpte vår metod till Connect & Correct och har jobbat med det i form av gruppträning, personlig träning, föreläsningar och workshops.
Connect & Correct är en metod som är så oerhört intressant, genial, logisk och vi vill att ALLA ska få veta, prova och känna hur fantastiskt det är.


I alla fall, projekt bok stod på agendan. Hur gör man en bok… det var första frågan som behövde ett svar. 10 timmar google och vi hittade ett bolag.
Steg två: innehåll. Med ”less is more” som ledsagare sållade vi och gjorde om övningsföljder ett antal ggr tills vi kände att vi hittat rätt. Vi ville också innefatta så många ”vanliga” problematiker som möjligt samt att vi ville ha programmen lagom långa så att utövaren faktiskt gör dem.
Steg tre: Vi insåg att vi behöver bilder, texter och förklaringar. Vi bokade fotograf och i skrivande stund är vi i slutskedet av vår bok.

Det har varit några månaders pusslande och vi har haft kul, nästan hela vägen. Förhoppningsvis kommer du kunna ha det färdiga resultatet i din hand om bara ett litet tag. Vi ser fram mot detta.

Vad pratar vi om?
Vad är Postural terapi och Connect & Correct egentligen?
Jo mina vänner, det berättar vi mer om i nästa blogginlägg. Till dess hoppas vi att du njuter av sommaren och förhoppningsvis träningen också!

Boken under arbete

Elisabeth fokuserad framför hemsideprogrammet

2020-06-01
Bakom Kulisserna på TRÄNA

Att driva ett gym är helt fantastiskt kul. Men vad gör vi? Sitter på kontoret framför datorn dagarna i ända? Kanske är det där du ser oss mesta delen av tiden. Och ja, en hel del tid framför datorn är det och nu tänkte vi berätta om vad vi mer gör.

När vi bestämde oss för att starta TRÄNA, trodde vi att den mesta tiden skulle läggas på att bygga pass, hålla pass, utvecklas inom träning och få träna själva. Där till skulle det vara lite administration och städ allt emellan åt.

Så startade vi TRÄNA och verkligheten blev: Massa administration, massa städning, massa annat jobb som vi inte ens visste fanns och väldigt lite tid till att bygga pass, hålla pass och förvånansvärt lite egenträning.

En stor del av att jobba för sig själv är att ständigt komma på nya projekt och givetvis se till att gymmet håller den höga standard som vi vill representera. Just nu är ett av de projekten att göra en bok. Boken kommer att få ett helt eget blogginlägg.


En rätt så vanlig dag på TRÄNA ser ut såhär:
Vi börjar jobba c:a 8-9 på morgonen. Vi brukar börja våra dagar med att städa gymmet. Varje dag går vi igenom hela gymmet och sedan har vi mer fokus på specifika områden för varje veckodag, tex måndagar då vi dammsuger och moppar själva gymdelen, tisdagar då vi städar salarna mer noggrant, onsdagar då vi tömmer sopor etc.


När städning är klar kollar vi mailen, fb samt går igenom vad vi har på agendan för dagen. Vi har en marknadsföringsplan som vi lägger ner en hel del tid på. Vi försöker vara aktiva på sociala medier. Vi sköter även Time Center som är vår boknings sida där vi lägger upp klasser och gör ev ändringar. Vi gör även löpande bokföringsarbete, betalar fakturor och ställer ut fakturor. På eftermiddagarna (när det inte är Corona tider…) har vi ofta gymgenomgångar, Connect & Correct kunder etc så dels är det planering inför dessa möten och sedan själva mötena.

Charlotte bygger pass

Elisabeth har tid att träna men gör det inte ändå

Vi har också egna klasser som vi behöver göra och repetera. Ibland tränar vi på arbetstid, det är vår arbetsförmån istället för att stjäla pennor eller post-it lappar som på den gamla goda tiden. Ibland har vi tid att träna men gör det inte ändå… det är väl också en form av förmån kanske. Elisabeth säger ibland att hon är oförtjänt vältränad men att hon ser så många som tränar hela tiden så att hennes kropp helt enkelt tror att den också tränat. Det är ju fantastiskt om det fungerar på det sättet.

Vi studerar en hel del, dels så är det mycket egenstudier i anatomi och rörelse och dels utbildning i hur vi driver företag. Det är så sjukt kul och här lägger vi gärna massor av tid när vi kan.

Utöver detta så är det vår receptions-tid då vi träffar både nya och gamla medlemmar. Logistik för instruktörerna: vem vill ha vilka pass, när vill de ha passen och ett pusslande för att hitta rätt sal till rätt klass så att schemat blir det bästa tänkbara. Möten, sälj/inköp, ekonomi, klasser för inhyrda grupper etc. är andra skojsiga arbetsuppgifter.


Ungefär så ser en dag på TRÄNA ut.

Vi tycker att vi har det bästa jobbet vi kan ha, alla möten med glada människor som kommer hit för att göra det vi tycker allra bäst om; Träna.

Så även om bilden på hur vi trodde att livet som gymägare var, inte stämde med hur det faktiskt är, så är varje dag på TRÄNA en lycklig dag. Hurra hurra!

Charlotte låtsas städa

Adress

Fabriksgatan 5

514 33 Tranemo

Telefon

0325 700 03

Följ oss

Copyright @ All Rights Reserved

E-post